محل تبلیغات شما

تیتر بالا عنوان نوشته محمدرضا در قسمت دوزادهم تریبون آزاد قمیشیموزیک بود که برازنده نوشته کنونی ما نیز هست. شاید بتوان گفت درصد زیادی از مقولهتنظیم و پسندیدن آن توسط مخاطب امری سلیقه‌ای بوده و بحث درباره آن و رسیدن به یکنتیجه مشخص که خوب است یا بد ؛ به طور کلی نادرست خواهد بود. هر تنظیم با یک ایدهو رنگ و لعاب ، طیف خاصی از مخاطب و سلیقه را در بر می‌گیرد ، در نتیجه ما دراینجا مقوله تنظیم را به بحث نخواهیم گذاشت بلکه به میکس و مسترینگ که تکمیل کنندهتنظیم است خواهیم پرداخت.

این روزها شاید خیلی از دنبال کنندگان و شنوندگان موزیک با تعاریف میکس و مسترینگآشنایی داشته باشند اما در جهت روشن‌تر شدن نوشته ، میکس و مسترینگ را به شکل سادهو کوتاه تعریف می‌کنیم.

میکس: به فرآیندی گفته می‌شود که سازها و صداهای ضبط شده (ازجمله صدای خواننده یا همان وکال) در یک یا چندین کانال با هم ترکیب می‌شوند. تنظیمفرکانس و زیر و بمی صداها و به طور کلی کانال‌ها نیز در این قسمت از کار انجام می‌شود.

مسترینگ: آخرین مرحله از تولید موسیقی است. مسترینگ آخرین فرصتبرای اصلاح اشکالات شنیداری اثر و همچنین رساندن کیفیت آن به حداکثر ممکن می‌‌باشدبه نحوی که اثر مستر شده در گستره وسیع و متنوعی از سیستم های پخش از آیپد گرفتهتا داخل اتومبیل ، یکپارچگی و کیفیت خود را به طور نسبی حفظ نماید.

حالا با دانستن تعاریف پایه در مورد میکس و مسترینگ به سراغتحلیل همین موارد در آهنگ چهل سال خواهیم رفت. سیاوش قمیشی پس از انتشار آلبومسرگذشت با بهروز لطفی پور قطع همکاری کرد ، اتفاقی که چالش تکراری و البته اساسیتنظیم را پیش روی هواداران سیاوش قمیشی قرار داد. تنظیم کننده بعدی چه کسی خواهدبود؟! از گوشه و کنار خبرهای غیر رسمی از همکاری مجدد سیاوش قمیشی و الیاس شیرزادبه گوش می‌رسید که سرانجام با تایید الیاس شیرزاد رسمی شد و رنگ واقعیت به خودگرفت. انتشار ریمیکس طفلکی با تنظیم الیاس شیرزاد انتظاری بود که هواداران سیاوشقمیشی می‌کشیدند اما به یکباره خبر همکاری سیاوش قمیشی و گوگوش از منابع رسمیاعلام شد و تنظیم کارها به گزینه در دسترس سیاوش قمیشی یعنی الیاس شیرزاد سپردهشد. خارج از بحث تنظیم حالا نگرانی دوستداران حرفه‌ای و خاص (نه عام) سیاوش قمیشی در رابطه با فرآیندمیکس و مسترینگ کار بود! الیاس شیرزادی که آهنگ رفیق را در استاندارد نسبتا خوبیمیکس و مستر کرده بود به هیچ وجه در کلافه ، تردید و آینده کارهای با کیفیتی ارائهنکرد و همگی در زمینه  میکس و مستر دارای مشکلات عدیده، واضح و مبرهن بودند. متاسفانه این مشکلات در آهنگ شاهد و مخصوصا آهنگ چهل سال بهوضوح دیده می‌شود. از لحظه آغاز آهنگ می توان متوجه خش در صداهای اینترو و سپس گمبودن صدای خواننده شد. صدای بم سیاوش قمیشی که اتفاقا با توجه به ملودی چهل سال دربعضی لحظات بم‌تر می‌شود در میان صداهای به کار گرفته شده در موزیک گم می شود!! بهدور از تعصب‌های معمول به هیچ وجه نمی‌توان منکر شد که چهل سال با تنظیم قابل قبول، ترانه مناسب و ملودی فوق العاده با میکس و مسترینگ ضعیف همراه بود.

با نگاه به دیگر کارهای الیاس شیرزاد برای دیگر هنرمندان بهخوبی می‌توان متوجه شد که او صرفا یک تنظیم کننده بوده و از میکس و مسترینگ بهصورت حرفه ای عاجز است. وما نیازی نیست که یک تنظیم کننده میکس و مسترینگ آن کاررا نیز انجام دهد کما اینکه خیلی از کارهای تولید شده در داخل و خارج از ایران بعداز مرحله تنظیم به مهندس مسترینگ سپرده می‌شود. نکته مورد بحثی که ظاهرا سیاوشقمیشی عقیده‌ای به آن ندارد و در همین راستا با ابی مشکل پیدا کرده و تولید آلبومشب نیلوفری را در مرحله میکس و مسترینگ رها کرد.

در حال حاضر اگر الیاس شیرزاد را به عنوان تنظیم کننده کارهای آیندهسیاوش قمیشی در نظر بگیریم خارج از بحث تنظیم ، باید نگران هدر رفت ملودی و صدایفوق العاده سیاوش قمیشی و به طور کلی کیفیت کم آهنگ‌ها به دلیل میکس و مسترینگنامناسب ، روی دستگاه‌های پخش باشیم.

به واقع الیاس شیرزاد در زمینه میکس و مسترینگ سازنده است یاترمیناتور؟!

موعد یک تغییر بزرگ اما ساده؛ شیفت از کمر به گوش!

واکاوی عاشق ؛ جدیدترین کار سیاوش قمیشی

سکوت یک ساله سیاوش قمیشی؛ حاصل دوران پسا لطفی پور!

تنظیم ,مسترینگ ,میکس ,قمیشی ,سیاوش ,، ,میکس و ,و مسترینگ ,سیاوش قمیشی ,الیاس شیرزاد ,چهل سال ,هواداران سیاوش قمیشی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

از همه چیز و همه جا پایگاه اطلاع رسانی کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان nessserole kimiya-sheklak زراعت، علوم و تکنولوژی بذر، فیزیولوژی گیاهی طرفداران عمو تتل باران مهربانی مطالب اینترنتی هم اندیشی بهینه سازی سایت | بهینه سازی وب سایت | سئو