پس از سرگذشت، به فاصلهی بیش از یک سال، عاشق اولین کارمستقل سیاوش قمیشی منتشر شد. وقفهای طولانی که از سرگذشت تا عاشق وجود داشت هوادارسیاوش قمیشی را به تغییرات بنیادی در زمینه تنظیم امیدوار کرده بود، امیدی که بامطالب منتشر شده در فضای مجازی برای معرفی یک چهرهی تازه بیشتر و بیشتر شده بوداما اولین تیزر از این کار مشخص کرد که سیاوش قمیشی کماکان به آلترناتیوهای خود درزمینه تنظیم اعتقاد دارد. الیاس شیرزاد آلترناتیوی بود که به نظر میرسد حالا و بعداز بهروز لطفی پور به مهره اصلی سیاوش قمیشی تبدیل شده است، کسی که با تنظیمقطعات شاهد» و چهل سال» انتقادهای زیادی در زمینه میکس و مسترینگ متوجه شده بود، حالابا یک تنظیم معقول همراه با میکس و مسترینگ استاندارد، خود را به عنوان تنظیم کنندهاول کارهای پیش روی سیاوش قمیشی مطرح میکند. به جرات میتوان گفت مقوله تنظیم ازسال ۲۰۰۵ ، اولین مقوله مورد بحث هواداران سیاوش قمیشی بوده است اما عاشق بامحوریت ملودی و شعر، تنظیم را از کانون اصلی توجه خارج کرد، تنظیمی که نکته عجیبو تازهای که به ایراد گرفتن منجر شود در خود ندارد! شاید تنها ایراد سختگیرانهایکه میتوان به این تنظیم گرفت، اصرار به استفاده از سمپل تکراری گیتار و پیانو درکل آهنگ است. نکته دیگر، وجود المانهای مشترک با تنظیمهای بهروز لطفی پور استکه مشخصترین موارد، ساز سنتی و آوای ابتدای آهنگ است که به نوعی نشان میدهدفارغ از نام تنظیم کننده، وجود این المانها جزو خواستههای سیاوش قمیشی است. کمااینکه بهروز لطفی پور در مصاحبه اختصاصی با قمیشی موزیک از اصرار سیاوش قمیشی بهاستفاده از کمانچه اشاره کرده بود. به هر حال قطعه تنها» پیش زمینهای بود تا انتقادخاصی به استفاده از این المانها وجود نداشته باشد.
تنظیم کننده: الیاس شیرزاد
در بحث ملودی میتوان به این نتیجه رسید که سیاوش قمیشی با توجه به بالا رفتن سن،در نوشتن ملودیهای جدید محتاطتر عمل میکند. ملودیهایی که دارای اوجهایی بارینج پایینتر هستند تا منجر به مشکلات احتمالی صدا و تجربه ناموفقی مثل قسمتهایاوج قطعه نفس نفس ریمیکس» ابی نشود. با این وجود ملودیهای سیاوش قمیشی کماکان تاثیرگذاریخود را حفظ کرده است. در کنار این موضوع،سیاوش قمیشی کماکان به ساخت ریتمهای جدید علاقه نشان میدهد. به طور مشخص، همچون قطعه پیله» کهریتم ۶/۸ داشت، ملودی عاشق نیز روی ریتم ۶/۸ اما آرامتر نوشته شده است و درهر دو مورد سعی شده است ریتمی که در پس زمینهی تنظیم به کار میرود دارای ضربهایخاص و فارغ از ۶/۸ مرسوم باشد. از این عدم تشابه میتوان به مواردی چون صداهایاستفاده شده در پروسهی ساخت ریتم توسط تنظیم کنندهی هر دو اثر پیله و عاشق و همچنینضربهای به نظر نامنظم اما در واقع منظم و روی ریتم اشاره کرد.
آهنگساز: سیاوش قمیشی
ترانه و شعر همانند روال موجود سالهای گذشته، ارسالی از شاعران کم نام و نشانداخل ایران است که موافق و مخالفان همیشگی خود را داشته است. محتوای ترانه باکلمات ساده و خطهای نسبتا طولانی میباشد که فارغ از مسائل تخصصی شعر و ترانه، پیام خود را به سادگی به گوش منتقل کرده و احساس مخاطب رادرگیر میکند. به طور کلی سیاوش قمیشی از دیرباز به استفاده از ترانههای سادهاعتقاد داشته و با ترانههایی چون زمزمه، دیوونه، پاییز و . به عاشق رسیده استو این سابقه، وارد کردن ایراد به سادگی ترانه عاشق توسط مخاطب قدیمی و خاصسیاوش قمیشی را بی معنی میکند اما کماکان این توقع و انتظار وجود دارد که همانند گذشتهعلاوه بر ترانههای ساده، از ترانههای فاخر نیز استفاده شود تا تعادل لازم میان کارها شکلبگیرد. به طور کلی میتوان از ترانه عاشق به عنوان ترانهای همه گیر نام برد که موردتوجه مخاطب عام (نوجوان تا میانسال) نیز قرار گرفته و برای یک کار مناسبتی مثل ولنتاینانتخاب هوشمندانهای بود.
ترانه سرا: معصومه رضایی زاده
موزیک ویدیو عاشق به کارگردانی کوجی زادوری دارای یک استوری بدون شروع و پایان است، عاشق و معشوق در آن مشخص نیست و فقط حال و هوای جدایی و دوری را به نمایش میگذارد. بر خلاف این مسئله، کوجی زادوری در به تصویر کشیدن سیاوش قمیشی به خوبیعمل کرده است. بدون شک شاتهای گرفته شده در این ویدیو برای مخاطب خاص سیاوش قمیشیناب میباشد. از عینک آبی سیاوش قمیشی تا پوشش او، حضور پشت پنجره و کنسرت بافیلمبرداری حرفهای، همه و همه طرفدار سیاوش قمیشی را به وجد میآورد.
کارگردان: کوجی زادوری
در آخر میتوان گفت عاشق بدون توجه به موسیقی روز تهیه شده، دارای کهنگی خاص وامضای سیاوش قمیشی در تمام ابعاد اعم از ملودی، شعر، تنظیم و ویدیو است که با یکبررسی در میان عوام جامعه و فضای مجازی میتوان به موفقیت و گیرایی آن پی برد.
موعد یک تغییر بزرگ اما ساده؛ شیفت از کمر به گوش!
سیاوش ,قمیشی ,تنظیم ,عاشق ,میتوان ,یک ,سیاوش قمیشی ,را به ,به استفاده ,میتوان به ,خود را ,سیاوش قمیشی کماکان
درباره این سایت